PERAN KEGIATAN PASAR SEHAT SEMARANG DALAM PERKEMBANGAN UMKM MAKANAN SEHAT DI KOTA SEMARANG
Abstract
One of the community role in national economic development is applied on Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). MSMEs has a dominant contribution in the Indonesian economy, because of the large number of industries in every economic sector; the great potency in employment creation, and the contribution of MSMEs in the formation of Gross Domestic Product. This study aims to analyze the activities of the Semarang Healthy Market (Pasar Sehat Semarang/PSS), the barriers to partner MSME management activities, and the role of the Semarang Healthy Market in the development of healthy food MSMEs in Semarang City. The method for determining respondents based on purposive sampling, which the total number of respondents is 47 administrators from 17 SMEs active partner in PSS. The data were analyzed using quantitative descriptive with statistical analysis tools in the form of Pearson correlation analysis. The results show that PSS is a kind of pop-up market with a healthy food theme in every Sunday and has the main activity on Healthy Market and Healthy Class. Barriers to the management of MSMEs partner at Pasar Sehat Semarang include capital, human resources, technology utilization, managerial and accountancy skills, branding, marketing, and accessibility. Based on a p-value of 0,013 on the correlation test, it means that there is a significant positive relationship between the Semarang Healthy Market and the development of MSMEs. The correlation number of 0,361 shows that the two variables have a low correlation and do not really influence each other.
References
Ardiansyah, T. 2019. Model Financial dan Teknologi (Fintech) Membantu Permasalahan Modal Wirausaha Umkm di Indonesia. Majalah Ilmiah Bijak. 16(2): 158 – 166. doi:10.31334/BIJAK. V16I2.518.G329
Chrismardani, Y. 2014. Komunikasi Pemasaran Terpadu: Implementasi untuk UMKM. Neo-Bis. 8(2): 179 – 189.doi:10.21107/NBS.V8I2.472.G442
Downs, E. 2017. The local food movement: a more sustainable business model. (Tesis). Boone. Appalachian State University.
Effendy, A. 2020. Persepsi Mahasiswa Terhadap Kemampuan dalam Mendirikan UMKM dan Efektivitas Promosi Melalui Online di Kota Tangerang Selatan. Jurnal Ilmiah MEA. 4(3): 702 – 714.
Hasanah, R. L., Kholifah, D. N., & Alamsyah, D. P. 2020. Pengaruh Modal, Tingkat Pendidikan dan Teknologi Terhadap Pendapatan Umkm di Kabupaten Purbalingga. KINERJA. 17(2): 305 – 313. doi:10.29264/JKIN.V17I2.7492
Manggu, B., & Beni, S. 2021. Analisis Penerapan Segmentasi, Targeting, Positioning (STP) dan Promosi Pemasaran Sebagai Solusi Meningkatkan Perkembangan UMKM Kota Bengkayang. Sebatik. 25(1): 27 – 34.doi:10.46984/SEBATIK.V25I1.1146
Negoro, A. A., & Mariyono, J. 2014. Peran sistem informasi dan teknologi luar musim dalam bisnis berbasis komoditas sayuran. Di dalam: Prosiding Seminar Nasional PERHORTI. Malang, Indonesia, 5-7 November 2014.
Prasetyo, A., Andayani, E., & Sofyan, M. 2020. Pembinaan Pelatihan Pembukuan Laporan Keuangan Terhadap Wajib Pajak UMKM di Jakarta. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Sosial. 1(1): 34 – 39.
Prastiawati, F., & Darma, E. S. 2016. Peran Pembiayaan Baitul Maal Wat Tamwil Terhadap Perkembangan Usaha dan Peningkatan Kesejahteraan Anggotanya dari Sektor Mikro Pedagang Pasar Tradisional. Jurnal Akuntansi Dan Investasi. 17(2): 197 – 208.
Rosita, R. 2020. Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Lentera Bisnis. 9(2): 109 – 120.
Salahudin, S., Wahyudi, W., Ulum, I., & Kurniawan, Y. 2018. Model Manajemen kelompok Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Usaha Tepung Tapioka. ARISTO. 6(1): 18 – 44. doi:10.24269/ARS.V6I1.777
Samofa Nadya, P. & Iqbal, M. 2021. Upaya Fintech Syariah Mendorong Akselerasi Pertumbuhan UMKM di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. 7(1): 41 – 50. doi:10.29040/JIEI.V7I1.1449
Sedyastuti, K. 2018. Analisis Pemberdayaan UMKM dan Peningkatan Daya Saing dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia. 2(1): 117 – 127. doi.org/10.31842/JURNAL-INOBIS. V2I1.65
Sofyan, S. (2017). Peran UMKM (Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah) dalam Perekonomian Indonesia. Jurnal Studi Ilmu Syariah Dan Hukum. 11(1): 33 – 64.
Suci, Y. R. 2017. Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos. 6(1): 51– 58.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Surianti, H. E., Angriani, P., & Hastuti, K. P. 2015. Persepsi Pengunjung Terhadap Pasar Tradisional Cemara di Kecamatan Banjarmasin Utara. Jurnal Pendidikan Geografi: 2(4): 50 – 62.
Tajuddin, M., & Manan, A. 2017. Model Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Berbasis Online dalam Mendukung Pariwisata. MATRIK : Jurnal Manajemen, Teknik Informatika dan Rekayasa Komputer. 17(1): 66 – 74. doi:10.30812/MATRIK. V17I1.62
Wastuti, A. N., Sumekar, W., & Prasetyo, A. S. 2021. Pengaruh Motivasi dan Kemampuan Usaha Terhadap Keberhasilan Usaha UMKM Pengolahan Pisang di Kelurahan Rowosari, Semarang. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah. 19(2): 197 – 210.
Yuniarti, D., & Suprianto, E. 2014. Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Tingkat Pendidikan Terhadap Kinerja Karyawan pada Direktoreat Operasi/Produksi PT. X. Jurnal Indept. 4(1): 11 – 19.